sunnuntai 30. syyskuuta 2012

Huopuvaa

En ole koskaan ennen märkähuovuttanut. Ihan oikeasti! Viime tiistaina oli sitten Eka Kerta. Olen mä joskus kotona yksikseni kokeillut märkähuovutusta, mutta malttamattomana ihmisenä sain aikaiseksi vain... muhjua. Neulahuovutusta ja vapaalankahuovutusta olen tehnyt, samoin kuin huovuttanut pesukoneessa tarkoituksettomasti ja tarkoituksella erinäisiä asioita. Nyt olen suureksi ilokseni aloittanut kurssin (taiteen perusopetus käsitöissä), ja tämän syksyn teema on huovuttaminen.




Alussa oli muna. Tarkemmin sanottuna pääsiäismunan sisältönä ollut muovimuna, jonka ympärille huovutin villaa.


Sen kuivuttua leikkasin puukolla ja saksilla sitä auki...


...ja siitä tuli kukan terälehdet. Jalostunee joskus esimerkiksi rintakoruksi.

Seuraava tehtävä oli tasohuovutus. Ladoin kerroksittain limenvihreää ja oranssia villaa, ja taas syntyi muhjua. Loppua kohti alkoi jälki paranemaan, mutta harjoittelua tässä vielä tarvitaan. Mutta eikö olekin kaunista pintaa? (Siis väreiltään.) Tämäkin jatkojalostuu vielä joksikin, harmittaa vaan kun aika loppui kesken enkä ehtinyt joka kohtaa huovuttaa kunnolla.


Alan pikkuhiljaa ymmärtämään, miksi huovutetut vaatteet ja tekstiilit maksavat aika paljon.

(Eka kuva on oikeesti laitettu keskelle, esikatselussa se ainakin hyppää vasempaan reunaan... )




2 kommenttia:

Unknown kirjoitti...

Kivan näköistä tuo kirjava.
Minusta märkähuovutus on aika vaikeaa. Pitää muistaa laittaa aina toisin päin.
Tuo on minulle sellaista kesä ja ulkohommaa :)
Hyvin olet onnistunut !

Ansku kirjoitti...

Kiitos Anneli, tykkään itsekin tuosta kaksivärisestä, elävästä pinnasta.